دکتر کسری ثابتی جراح پلاستیک بینی و صورت متخصص گوش حلق بینی:

بحث انحراف بینی با توجه به شایع بودن آن در بین مردم بسیار مهم است , انحراف بینی، زمانی است که تیغه بینی، دچار خمیدگی یا انحراف باشد. تیغه بینی یا سپتوم، دیواره‌ای است که بین دو حفره بینی قرار دارد.هزینه جراحی انحراف بینی با توجه به نوع درمان و پزشک متفاوت است.

تیغه بینی، شامل یک اسکلت اصلی است که در ساختار بینی، نقش نگه‌دارنده داشته و به طور طبیعی، دو حفره بینی را از هم جدا می کند. سطح تیغه بینی، در هر دو طرف با لایه مخاطی، پوشیده شده است. تیغه بینی در قسمت جلو، از ساختاری محکم اما قابل انعطاف، برخوردار می‌باشد که بیشتر از غضروف تمی باشد و بر روی آن پوستی قرار دارد که رگ‌های خونی بسیاری را دارا می باشد. در حالت بهترین حالت، تیغه بینی، وسط قرار گرفته و باعث می‌شود فضای داخل بینی، به دو مسیر هم‌اندازه تقسیم شود.

بر طبق برآوردها، در ۸۰ درصد افراد تیغه بینی در وسط قرار ندارد و به دلیل قابل‌مشاهده نبودن، معمولاً به این عارضه توجهی نمی‌شود. جراحی انحراف بینی، زمانی انجام می شود که جابجایی از خط وسط شدید باشد. اگر تیغه بینی، بیش‌ازحد به خمیدگی، انحراف و کج شدگی دچار شود، شایع‌ترین نشانه آن، دشواری تنفس از راه بینی خواهد بود. بیماران، معمولاً در یک‌ طرف بینی، ناراحتی بیشتری احساس می‌کنند و گاهی نشانه‌ها، عملاً در طرف مقابل خمیدگی گزارش می‌شوند. در برخی موارد، خمیدگی تیغه بینی در مسیر خروجی ترشحات سینوس‌های بینی، اختلال ایجاد می‌کند و عفونت‌های مکرر سینوس‌ها را به دنبال خواهد داشت.

نشانه های انحراف بینی؟

شایع‌ترین نشانه انحراف تیغه بینی، گرفتگی بینی می‌باشد، به‌طوریکه یک طرف بینی نسبت به طرف دیگر، بیشتر گرفتگی داشته و همچنین، نفس کشیدن نیز سخت است. عفونت سینوس‌ها به‌صورت مکرر و بازگشت‌کننده، می‌تواند نشانه‌ای دیگر از انحراف تیغه بینی و بینی کج باشد.

دیگر عوارض انحراف بینی ، موارد زیر هستند که البته می‌بایست مکرر و مداوم اتفاق بیفتند:

  • خونریزی بینی

  • دردهای صورت

  • سردرد

  • ترشحات مزمن در ناحیه پشت حلق

  • نفس کشیدن با صدای بلند و خرناس کشیدن در زمان خواب (خر و پف کردن)

انحراف بینی، ممکن است در زمان خواب در تنفس فرد، وقفه ایجاد کند. این عارضه، بسیار جدی به‌شمار می‌آید و در اصطلاح پزشکی، آپنه خواب نامیده می‌شود. مراجعه به پزشک جهت درمان آپنه خواب، بسیار ضروری خواهد بود.

علل احراف بینی؟

علل اصلی انحراف بینی اول به صورت مادر زادی از بدو تولد و دوم به علت آسیب های وارده به بینی در طول زندگی می باشد.

چه زمانی برای درمان انحراف بینی باید مراجعه کرد

انحراف بینی به‌طور گسترده‌ای شایع بوده و در بسیاری افراد، درمان انحراف بینی ضرورتی نخواهد داشت.

برخی نشانه‌ها مانند گرفتگی بینی و یا خلط پشت حلق، می‌توانند با دارو کاهش پیدا کنند، شامل: داروهای ضد احتقان بینی ، آنتی‌هیستامین‌ها و یا اسپری‌های بینی. در بسیاری موارد، پیش از اینکه جراحی مورد توجه قرار گیرد، ابتدا دارودرمانی انجام می‌پذیرد.

اگر انحراف بینی در فرد، مشکلات تنفسی، آپنه خواب و یا خرناس کشیدن را به ‌همراه داشته باشد، ممکن است انجام جراحی توصیه شود تا تیغه بینی، اصلاح گردد. عمل جراحی که در آن تیغه بینی مورد اصلاح و ترمیم قرار می‌گیرد، سپتوپلاستی نامیده شده و با نام‌های برداشتن تیغه بینی از زیر مخاط و یا بازسازی تیغه بینی

عوارض عدم درمان انحراف بینی؟

اگر انحراف بینی شدید بوده و به انسداد و گرفتکی بینی منجر شود، این عوارض را ممکن است در پی داشته باشد:

  • خشکی دهان، به دلیل تنفس طولانی مدت از طریق دهان

  • احساس فشار یا گرفتگی در مجراهای بینی

  • آشفتگی و اختلال هنگام خواب، به دلیل دشواری نفس کشیدن هنگام خواب شبانه، استراحت خوشایند و دلپذیر نخواهد بود

آیا می توان جراحی انحراف بینی با جراحی زیبایی بینی به صورت هزمان انجام داد؟

بله توصیه می شود این دو جراحی به طور هزمان انجام دهید و از جراحی به صورت جداگانه بپرهیزید زیرا موارد زیادی وجود داشته که در ابتدا انحراف بینی عمل شده و بعدا اقدام به جراحی زیبایی کردند و به دلیل برداشته شدن غضروف ها و استخوان ها در جراحی اول جراحی زیبایی به مراتب با دشواری زیادی همراه بوده پس اگر قصد جراحی زیبایی بینی دارید و از مشکل انحراف بینی هم رنج میبرید اقدام به جراحی همزمان این دو مورد نمایید.