همه ما بسیار در مورد تزریق کورتون در اطراف نوک بینی پس از جراحی بینی شنیده ایم و آنرا راهی برای سرعت بخشیدن به کاهش ورم بینی می دانیم تا هر چه زودتر از نتایج نهایی عمل جراحی لذت ببریم.

جراحان بینی در مطب هایشان با بیماران زیادی برخورد می کنند که در حالیکه هنوز یکی دو هفته ای از عملشان نگذشته از ورم زیاد بینی شان شاکی هستند و تقاضای تزریق کورتون یا بقول خیلی هاشان زدن آمپول به بینی می کنند.

اما آیا واقعا” تزریق کورتون ( یا تزریق آمپول ) بعد از عمل بینی ، نسخه ای است که می توان برای هر کسی و در هر زمانی بعد از عمل و به هر تعداد دفعاتی پیچید؟

دراینجا قصد داریم تا موارد کاربرد تزریق کورتون پس از عمل جراحی بینی، مناسب ترین زمان برای شروع تزریق و محدودیت در دفعات آنرا شرح دهیم و زمان اثربخشی و خطرات احتمالی ناشی از تزریق نامناسب آنرا با هم مرور کنیم.

در موارد زیر احتمال نیاز به تزریق بینی بالاتر خواهد بود :

۱-پوست ضخیم در بالای نوک بینی داشته باشید

۲-روند بهبودی و کاهش ورم بینی شما در مناطقی از بینی مطابق برنامه پیش نرود

۳-عمل قبلی روی بینی انجام داده باشید

تزریق کورتون پس از عمل بینی معمولا” برای ناحیه ای که درست پشت نوک بینی قرار دارد و بخاطر تشکیل بافت اسکار ( بافت سفتی که در اثر واکنش طبیعی بدن به آسیب جراحی ایجاد می شود ) کمی پر و سفت مانده است بکار می رود.

این قسمت که در اصطلاح پزشکی supra tip نامیده می شود،بخصوص در زنان باید کمی از بالاترین قسمت نوک بینی پایین تر باشد تا با ایجاد یک شیب ملایم به یکنواختی و زیباتر شدن قوس ایجاد شده در پشت بینی کمک نماید.

این اختلاف ۲-۳ میلم متری باعث می شود تا مسیر پیوستن پل بینی به نوک آن با تغییری نامحسوس طی شود که از اصول مهم در بدست آمدن نتایج نزدیک به ایده آل است.

تصاویر زیر محل و میزان فرو رفتگی مناسب این ناحیه را نمایش می دهند:

تزریق کورتون

در افراد با پوست ضخیم بینی بدلیل بیشتر بودن تورم و شانس بالاتر بافت اسکار،  این ناحیه مخصوصاً درمعرض تغیرات ناخواسته و پیش بینی نشده قرار دارد و علیرغم اقدامات مناسب در حین جراحی ممکن است که با تجمع بافت اسکار که در تورمِ طول کشیده ، بیشتر احتمال تشکیل آن وجود دارد، از زیبایی بینی بکاهد.

تزریق کورتون بطور کلی باعث کاهش تشکیل بافت اسکار و نرم شدن این ناحیه می شود، به شرطی که درست و اصولی استفاده شود.

محصولی از جنس کورتون که برای تزریق در بینی استفاده می شود آمپول تریامسینولون است که با نام تجاری kenalog و در غلظت های ۱۰ و ۴۰ در بازار موجود است.

تزریق کنالوگ در بینی

Kenalog

برای تزریق در بینی می توان از غلظت ها و حجم های مختلف تریامیسینولون استفاده کرد که معمولا” در دفعه اول با غلظت ۱۰سی سی شروع می شود.

نحوه تزریق بدین صورت است که تریامسینولون را با لیدو کایین برای بی حسی و کاهش درد پس از تزریق- به نحوی که غلظتش در ۱۰ سی سی حفظ شود- ترکیب کرده و با سرنگ انسولین از ۱ تا ۲٫۵ سی سی از آنرا در ناحیه مورد نظر و در عمق نسبت به پوست تزریق می کنیم.

تزریق بیش از حد یا با غلظت بالاتر یا تزریق در لایه های سطحی تر پوست می تواند باعث نازک شدن پوست یا تغییر رنگ موضعی در محل تزریق بشود.که اصلاح آن اگر ناممکن نباشد بسیار بسیار مشکل است.

تصویر زیر آتروفی (تحلیل رفتن ) بینی را در سمت چپ ناشی از تزریق کورتون نشان می دهد:

تزریق کورتون در نوک بینی

در مورد زمان شروع اثربخشی و مشخص شدن نتایج تزریق کورتون :

معمولا” به دنبال تزریق یک هفته طول می کشد تا بیمار اولین تغییرات را احساس کند و ماحصل تجربیات مطالعه شده زمان ۲تا ۳هفته را برای شروع اثر بخشی تزریق ذکر کرده اند و گروهی ۶هفته را ذکر می کنند.

تریامسینولون بلافاصله پس از تزریق عملکردش را در بدن شروع می کند ولی هفته ها تا ماه ها زمان می برد تا اثرات نهایی اش را بتوان مشاهده کرد.

هر چند که بعضی از جراحان بنابر تجربه شخصی شان حتی از یک تا دو هفته بعد از عمل تزریق کورتون را برای بیمارانشان شروع می کنند اما بنظر می رسد که زودترین زمانی که پس از عمل می توان بدون خطر فابل ملاحظه ای، تزریقات را شروع کرد، ۴ تا ۶ هفته پس از عمل است.

چرا که بهتر است اجازه داد تا بدن روند طبیعی اش در ترمیم بافت بطور همگون و یکنواخت را آغاز کند و با تزریق موضعی کورتون ممکن است که با نتایج غیر قابل پیش بینی مواجه شد و پس از کاهش ورم بینی ، نامنظمی و فرورفتگی هایی در نوک بینی مشاهده کرد.

تزریق کورتون بعد از عمل بینی

در مورد فواصل میان تزریقات مکرر:

برای اجازه دادن به اثر بخشی کامل کورتون تزریق شده از طرفی وجلوگیری از تزریق بیش از حد آن که می تواند عوارض بدی ایجاد کند معمولا”اکثر جراحان پلاستیک بینی فواصل میان تزریقات را بین ۶ تا ۸ هفته انتخاب می کنند که ان هم بر اساس ارزیابی شان از وضعیت بینی فرد است .

گاها” دیده می شود که برای افرادی که ۶ ماه تا یکسال از عمل بینی شان گذشته است تزریق کورتون برای کاهش ورم انجام می شود که با توجه به مطالب ذکر شده در بالا بجز افزایش احتمال نازکی پوست و سخت تر شدن شانس اصلاح بینی در اعمال ترمیمی بعدی فایده ای را برای بیمار بهمراه نخواهد داشت و بنظر می رسد این اقدام مصداقی برای مثل “فرستادن بدنبال نخود سیاه ” باشد.

ما به ندرت و تنها در بینی های گوشتی با ورم بیش از حد در ناحیه پشت نوک بینی کورتون تزریق میکنیم و معمولا” حداقل یک ماه قبل از اولین تزریق صبر می کنیم تا روند بهبودی و کاهش تورم  را بررسی نماییم و اگر لازم باشد حداکثر یک تا دو دفعه بعد بفواصل هر ۶ هفته آنرا تکرار می کنیم.

ولی هر جراحی روش برخورد مخصوص به خودش را در تزریق کورتون ( یا آمپول )دارد و بهتر است شما بر اساس الگوی مورد نظر جراحی که برای عمل بینی تان به وی اعتماد کرده اید پیش بروید.

در پایان یادمان باشد که با تزریق کورتون هرگز نمی توان مشکلات ناشی از یک عمل جراحی بینی ناموفق و بدون رعایت اصول علمی و زیباشناختی را جبران کرد