دکتر کسری ثابتی متخصص گوش و حلق بینی و جراح پلاستیک پاسخ میدهد:

قبل از همه  بایداین نکته گفته شود که اصلا گرافت به چه معناست .گرافت به معنای پیوند بافت زنده از جایی از بدن به جای دیگر است این پیوند هم می تواند غضروف باشد و با شکل و قوام خود از ساختار داخلی بینی حمایت کند هم می تواند پوست باشد و برای بهبود پوست بینی و بد شکلی هایی که در یک حادثه ایجاد شده است استفاده شود.بندرت حتی پیوندهای استخوانی هم در بینی بکار می روند.

در جراحی اولیه بینی این غضروف معمولا از بینی خود بیمار برداشته می شود ولی در جراحی های ترمیمی این گرافت از نواحی دیگر مثل گوش و در موارد شدید از دنده استخراج می شود.البته گهگاه در عمل های بار اول هم نیاز به برداشتن پیوند از جای دیگر پیش می آید. ما غضروف های اشعه دیده یا به اصطلاح مصنوعی هم در بازار داریم که مورد پسند همه نیست که غضروف را از کسی دیگر به انها پیوند بزنند و هرچند آن هم عارضه چندانی ندارد اما بیمار بایستی قبلا در جریان قرار گرفته باشد.

کاربرد های گرافت غضروف در جراحی بینی

گرافت غضروف کاربرد های مختلفی در جراحی بینی دارد که چند مورد آن در زیر عنوان شده است:

  • باریک کردن یا برجسته کردن نوک بینی

  • کاهش انحنای زیاد در بینی

  • شکل دادن و افزایش پشتیبانی ساختاری بینی

  • بزرگ کردن سوراخ های بینی و شکل دادن به نمای بینی از زیر

  • کار گذاشتن غضروف در نواحی خاص برای بهبود تنفس

آیا مراقبت خاصی نیاز است برای کسانی جراحی با گرافت داشتند؟

خیر تمام مراحل مراقبتی شما با کسانی که از گرافت استفاده نشده یکسان است فقط پزشک جراح گاهی جهت تقویت گرفت در بینی از اسپیلت داخلی استفاده می کند که بعد از ۷ تا ۱۰روز از داخل بینی خارج می شود و خارج کردن آن بدون درد و خونریزی است.

آیا گرافت بینی یک تکنیک جدید و عوارض خاصی دارد؟

گرافت گذاری بینی یک تکنیک جدید نیست لیکن روش ها و شیوه های کارگذاری آنها مرتبا بازنگری و بروز رسانی میشود جوری که شاید نسبت به ده یا پانزده سال پیش امروزه بسیاری از تکنیک ها عوض شده باشند. پیوند غضروف همچنین مزایای زیادی هم برای بینی های گوشتی و هم استخوانی دارد و به نسبت بزرگی و اهمیت آن در جراحی های ترمیمی از عوارض نسبتا کم اهمیت و نادری برخوردار است.

 

 

آیا جراحی ترمیمی بینی در همه نیاز به گرافت غضروف دارد؟

دکتر شما در جلسه ی مشاوره بینی شما را به طور کامل معاینه کرده و سوابق پزشکی تان را بررسی می کند. سپس بر اساس نیازهای زیبایی و کاربردی، مزایای جراحی بینی با گرافت را برای شما تعیین می کند.

چرا باید از گرافت غضروف استفاده کنیم؟

بعضی از بینی ها غضروف کمی برای استحکام ساختار داخلی بینی دارند. این کمبود می تواند ناشی از جراحی قبلی باشد یا اینکه به صورت مادرزادی ایجاد شده باشد. حال برای اینکه بتوان شکل مناسب را در بینی ایجاد کرد از گرافت غضروف استفاده می شود.چیزی که در یک جراحی بینی برای ما در اولویت است بخشیدن یک تنفس خوب و ساختار شکلی سالم به بینی است. برای رسیدن به هردوی اینها نیاز به استواری و پایداری در دیواره های جلویی و جانبی بینی و نیز در پره ها و تیغه درونی آن هست و در بینی هایی که بافت ضعیف و کم جان است غضروف پیوندی به بازگرداندن این قذزت کمک خواهد نمود.