همانگونه که همه می دانیم جراحی بینی یکی از پر مخاطب ترین جراحی های زیبایی در ایران است و در سالهای اخیر با وجود رسانه های دیجیتال مراجعه کنندگان اطلاعات بیشتری نسبت به قبل در مورد روند یک عمل جراحی بینی دارند, ولی با کمال تاسف در بسیاری موارد این اطلاعات غلط بوده و پایه درستی ندارد و اصلا پزشکی نیست.

بدن انسان بسیار پیچیده است و  هر پزشکی برای جراحی و ایجاد تغییر در هر ناحیه بدن می تواند با توجه به علم و تجربه خود پیش بینی هایی داشته باشد ولی این مسئله به معنی پیشگویی نتیجه عمل از پیش نبوده و به هیچ عنوان در  عمل بینی و یا هر عمل زیابیی دیگر نمی توان شکل بدست آمده را تمام و کمال از پیش تعیین و نهایی کرد .

بحث قرینگی بعد از عمل جراحی بینی موضوعی بسیار مهم و کلیدی است. همگی کسانی که اقدام به جراحی بینی میکنند باید بدانند که نتیجه گرفتن از یک جراحی زیبایی روی بینی و یا هر ناحیه از بدن نیاز به صبر و تحمل دارد و اگر این توقع به وجود بیاید که بلافاصله بعد از جراحی میبایست بهترین نتیجه مشاهده شود , می تواند هم بیمار و هم پزشک را در مسیری فرسایشی و البته بی حاصل بیندازد و روزهای خوش چشم انتظاری برای رسیدن به یک شکل درخشان و راضی کننده را به کام هردو تلخ نماید.دقت کنید جراح وظیفه ندارد درباره هر گونه تغییر یا شکل گیری که در زمان مناسب خودش پیش می آید , از پیش به بیمار پاسخگو باشد .درست همانگونه که اگر از مادر یک نوزاد چند هفته ای پرسیده شود که چرا بچه شما راه نمیرود یا نمیشیند یا چرا دندان در نیاورده , مادر نیازی به توضیح و پاسخگویی ندارد و جواب این این سوال از پیش مشخص است. البته بیمار حق دارد برای آرامش خاطر خود و به منظور گرفتن آگاهی بیشتر از روند پس از عمل , از پزشک خود توضیح اطمینان آوری طلب کند.                           در ادامه به آنچه که ممکن است بعد از عمل جراحی با آن مواجه شوید.

۱-عدم قرینگی در سوراخ های بینی

ممکن است بعضی افراد با این موضوع بعد از عمل جراحی بینی مواجه شوند که علت های مختلفی برای آن وجود دارد, از جمله اینکه انحراف تیغه بینی یا پل بینی و نیز دستکاری هایی که بر روی بافت بینی در جهت اصلاح ساختاری آن صورت میگیرد بعد از عمل ممکن است باعث ایجاد ورم نامتقارن گردد که بسیار هم دیده میشود. البته این موضوع طبیعی بوده و  بین ۶ ماه الی یکسال برطرف می شود.

۲-عدم قرینگی در دو طرف بینی

ممکن است ورم های دو طرف بینی در ابتدا یکسان نباشد و بینی کج بنطر برسد  ولی باید دانست که این روند نیز بطور شایعی پس از عمل دیده میشود و مانند موارد مشابه در طی حدودا ۶ ماه تا ۱ سال بعد  اصلاح شده و بینی یا کاملا و یا به اندازه رضایتبخشی قرینه خواهد شد

۳-ناقرینگی در خط نیمرخ:

بعد از عمل ممکن است در خط نیمرخ ناقرینگی دیده شود که علت این مورد حافظه پوستی است مخصوصا در جایی که قبلا قوز بینی وجود داشته این نکته اغلب دیده میشود و این مورد هم به ۶ ماه تا یکسال زمان برای بر طرف شدن نیاز خواهد داشت.

۴-بویایی و تنفس:

بویایی و تنفس بعد از عمل بینی ممکن است مدتی طول بکشد تا به حالت عادی برگردد که در این مدت  می توان با استفاده از دارو های مناسب روند این امر را تا حدی کنترل کرد.