دکتر کسری ثابتی متخصص گوش و حلق بینی و جراح پلاستیک بینی و صورت:

بسیاری از دوستانی که قصد جراحی زیبایی بینی را دارند نگران این نکته اند که آیا بویایی و تنفس آنها بعد از جراحی دچار مشکل می شود یا نه و دیگر اینکه اگر این دو پیش از عمل دچار مشکل باشند آیا با عمل برطرف می گردند.

دانستن این موضوع ضروری است که بسیاری از کسانی که جهت جراحی زیبایی بینی مراجعه میکنند از اختلالات تنفس چون پولیپ ,انحراف بینی,حتی سینوزیت رنج میبرند و از این موضوع خبر ندارند.

قطعا یکی از اهداف جراحی بینی بهبود عملکرد تنفسی بیمار است نه ایجاد اخلال در آن پس به طور قطع این نکته را بیان میکنم که در یک جراحی زیبایی بینی هم تنفس بیماران بعد از جراحی بهبود می یابد و بویایی نیز بهتر می شود .

البته این موضوع بلافاصله بعد از جراحی اتفاق نمی افتد بعد از جراحی به دلیل ورم بافت داخلی بینی تا مدت کوتاهی تنفس از راه بینی دچار سختی می شود اما این موضوع بعد از گذشت ۱۴ روز تا یک ماه کم کم بر طرف می گردد و با پیشرفت مراحل ترمیم و به اصطلاح جوش خوردن زخمها نهایتا تا ۶ ماه کاملا طبیعی میشود. البته مراجعه بیمار به صورت مرتب جهت ویزیت های بعد از عمل بسیار مهم می باشد.یاد آوری این نکته ضروری است که در صورت هرگونه اهمال و کم کاری در انجام مراقبت های لازم و یا وارد شدن ضربه هر چند خفیف به بینی امکان کند شدن مسیر بهبود و بطول انجامیدن روند طبیعی شدن تنفس و بویایی اجتناب ناپذیر خواهد بود.بروز آلرژی در فصل های خاص , آلودگی هوا و نیز تغییرات شدید آب و هوا هم از دیگر عوامل می باشند.

بسیاری از بیماران بعد از جراحی به دلیل رفع نواقصی که باعث انسداد مسیر تنفسی شده بود احساس بهتری از تنفس با بینی خواهد داشت .

بویایی بعد از جراحی دکتر کسری ثابتی پاسخ می دهد:

بویایی افراد هم بعد از جراحی حفظ شده و  در حس بویایی دچار مشکل نخواهند شد حتی بویایی کمی قوی تر هم خواهد شد البته بلافاصله بعد از جراحی به دلیل مسدود بودن مسیر تنفس بویایی کاهش می یابد ولی بعد از برداشتن گچ و بانداژ روی بینی و به موازات پیشرفت مراحل ترمیم بینی به مرور به حالت اولیه باز میگردد.

جراحان زیبایی گوش و حلق و بینی به هیچ عنوان اعصاب بویایی بینی را قطع نمی کنند