بار ها و بار ها از زبان شما دوستان عزیز این پرسش را شنیده ایم که : دکتر , فصل مناسب برای عمل بینی چه فصلی است ؟ و یکی از نگرانی های مهم شما دوستان انتخاب فصول سرد سال برای جراحی بینی است.

گفتن این نکته در همین جا ضروری است که هیچ دلیل علمی وجود ندارد که  جراحی بینی نباید در فصول سرد انجام گردد . همیشه تاکید ما بر این نکته است که عمل جراحی بینی چهار فصل است و هر فصلی میتواند خوبی ها یا بدی های خود را به همراه داشته باشد که البته بخش مهمی از آنها برمی گردد به سلیقه , خواست ها و نقطه نظر های خود شما عزیزان در این رابطه. بنابراین از پزشکتان نپرسید من چه فصلی عمل کنم , بجای آن به خودتان رجوع کنید و ببینید چه هنگامی برای خود شما مناسب و راحت است و با خیال راحت در هر فصلی که تمایل دارید و می خواهید عمل را انجام دهید.

اما از جمله چیزهایی که باید به آن اهمیت داده شود, هوای داخل ساختمان است. در طول ماه های سرد سال همه ی ما از سیستم های گرمایشی استفاده می کنیم . مشکلی که در ارتباط با بیشتر سیستم های گرمایشی داخلی وجود دارد این است که هوا را بسیار خشک می کند، رطوبت هوا تقریبا صفر است و تفاوتی با صحرای آفریقا ندارد، چه باور کنید و چه نکنید ، خشکی دشمن باستانی داخل بینی بوده و هست . وقتی داخل ساختمان گرم و خشک است ، به بینی فشار بیشتری برای مرطوب کردن هوای تنفسی وارد می آید  و گاهی این از حد معمول توانایی مخاط درونی بینی  فراتر می رود . تازه بعد از جراحی بینی که اکثرا با عمل تیغه میانی بینی و شاخک ها همراه است و قرار است که این کارها به بهتر شدن تنفس و بویایی و نیز کیفیت صدا و کاهش آبریزش بینی منجر شود , به دلایل گفته شده خشکی می تواند آنقدر شدید شود که ظاهرا کار را بدتر کرده و بینی را بیشتر ببندد و  بویایی و صدا را نیز بدتر کند.

چیزی که بیماران در این شرایط حس می کنند بینی بسیار خشک و دهان خشک است و این مساله برایشان بسیار ناراحت کننده است. ممکن است حتی پوسته پوسته شدن داخل بینی را نیز تجربه کنند که ناراحتیشان را بیشترخواهد کرد . ناگفته نماند این جریان تنها هم منحصر به فصل سرد سال نیست و دز هر زمانی بعنوان یک عامل ناراحت کننده و منفی پس از عمل می تواند پیش آید.

البته که پزشکان بعد از جراحی بیماران را از این موضوع آگاه میکنند و برای بهبود خشکی بینی دارو هایی شامل پماد های چرب کننده بینی و سرم تجویز میکنند.
اولین دارو برای بهبود این وضعیت ، سرم نرمال سالین یا سرم شستشوی نمکی است. سالین یا آب نمک  ، بهترین راه برای مرطوب کردن فضای درون بینی است که در این صورت تولید و تحرک خلط در بینی به طور طبیعی تر انجام می شود. در واقع می توانید استفاده از سرم را هر دو سه ساعت یکبار تجدید کنید . یادمان باشد سرم زیادی زدن خود میتواند در انتها به خشکی بیشتر بینی بینجامد پس راه کار دیگری که می تواند مفید باشد استفاده از پماد در داخل سوراخ های بینی است ، جایی که بیشتر بخیه های جذبی در آنجا زده شده اند. بخیه ها وقتی نرم و مرطوب نگه داشته شوند راحت تر و زودتر می افتند . ما به طور کلی پماد چشمی تتراسیکلین و ویتامین A  را تجویز می کنیم اما حتی وازلین نیز می تواند به همان خوبی عمل کند.

دکتر ثابتی

دکتر ثابتی جراح بینی دکتر ثابتی نمونه عمل دکتر ثابتی عمل بینی

پیشنهاد های دیگر:

آب زیادی بنوشید و سیگار نکشید. درست بعد از خشکی محیط داخلی ساختمان ، سیگار کشیدن نیز یکی دیگر از دشمنان قسم خورده  دوران بهبود به شمار می آید. بافت بینی ، هنگامی که خشک می شود دوران بهبود را به کندی طی می کند خواه این خشکی در اثر خشکی هوا باشد و خواه در اثر سیگار کشیدن.

چند توصیه قبل از جراحی بینی در هوای سرد( چه نتیجه ی این جراحی کاربردی و زیبایی باشد و چه فقط زیبایی باشد ):

اگر شما سیگار می کشید برنامه ریزی کنید که مقدار آن را حسابی کاهش داده یا به کلی ترکش کنید . علاوه بر این متخصص بیهوشی شما بسیار خوشحال خواهد شد اگر شما اهل دود نباشید . از داشتن اسپری نمکی و پماد داخل بینی در همه جا اطمینان حاصل کنید . همچنین فکری برای خریدن یا قرض گرفتن یک دستگاه مرطوب کننده ی ارزان ( بخور سرد )برای اتاق خواب خود بکنید و یا حداقل پنجره ها را کمی باز بگذارید. با اینکه هوایی که به داخل می آید سرد است اما باز نسبت به هوای داخل اتاق رطوبت بیشتری دارد .شما می توانید سردی هوا را با انداختن یک پتوی اضافه بر روی خود جبران کنید.اما زیاد اتاق را سرد نکنید زیرا خود به بسته شدن و گرفتگی بیشتر منجر میگردد.