دکتر کسری ثابتی(جراح پلاستیک بینی و صورت متخصص گوش و حلق و بینی)

ممکن است شما در مورد نحوه جراحی بینی و اینکه در طی عمل جراحی, چه اتفاقی می افتد اطلاعاتی نداشته باشید.

جراحی بینی یک جراحی نسبتا سنگین و همزمان با ظرافت بالا است که با تغییراتی که به بینی داده می شود قطعا مراقبت های بعد از جراحی بسیار مهم می باشد و انجام درست آنها روند بهبودی بیمار را سرعت بخشیده و باعث رضایت بیشتر بیمار از شکل ظاهری بینی میگردد.دوازده نکته مهم پس از جراحی بینی شما به شرح زیر است

استخوان بینی بعد از جراحی حدود ۶ هفته زمان لازم دارد تا به طور کامل بهبود پیدا کند

۱-ورزش کردن

از رفتن به باشگاه و ورزش باید حداقل دو هفته و ترجیحا یکماه پس از عمل اجتناب شود,همین طور تا چهار هفته از بلند کردن وزن سنگین، تمرینات هوازی و بیهوازی, دویدن و پیاده روی  شدید و تند می بایست خود داری کنید.پیاده روی و هواخوری ایرادی ندارد .

این محدودیت ها همچنین شامل خم شدن شدید , کشیدن، هل دادن یا فعالیتی است که به شما فشار وارد می کند. شما می توانید  پس از هفته سوم حرکات ورزشی سبک را کم کم آغاز نمایید.(مثلا نرمش و حرکات کششی سبک) بعد از هفته چهارم فعالیت ورزشی خود را به تدریج افزایش دهید.

همچنین بهتر است تا ۳ ماه از شنا کردن  اجتناب کنید و نیز تا ۶ ماه از ورزش هایی مانند فوتبال ,والیبال , بستکبال,کشتی و ورزشهای رزمی دور بمانید زیرا برخورد توپ یا بدن ورزشکار دیگر با بینی شما سلامت آنرا  به خطر می اندازد.

همچنین فعالیت جنسی نیز در هفته اول ممنوع و تا سه هفته بعد از جراحی نیز باید  حداقل باشد.

۲-دوری از شرایط حساسیت زا و تحریک بینی

شما باید از هرگونه تحریک بینی خود اجتناب کنید. بافت بینی در سه هفته اول پس از عمل بسیار حساس است. تا آنجا که امکان دارد، سعی کنید از طریق دهان خود در طی دوره بهبودی نفس بکشید. پ چه باید بکنید زمانی که شما نیاز به عطسه احساس می کنید؟ هنگام عطسه کردن دهان خود را باز کنید این باعث می شود تا فشار به بینی در مقایسه با بستن دهان شما کاهش یابد.

 

۳-حمام کردن

بعد از جراحی بینی روی بینی شما یک گچ قرار میگیرد که  تا یک هفته روی بینی خواهد ماند پس تا یک هفته از خیس شدن صورت و بخصوص روان شدن آب روی صورت خود اجتناب کنید زیرا خیس شدن گچ بینی باعث شل شدن قالب بینی یا حتی کنده شدن آن خواهد شد و این موضوع بینی را در برابر عوامل بیرونی آسیب رسان بیدفاع خواهد کرد.

۴-شست و شوی بینی

تا دو روز بعد از جراحی امکان خارج شدن کمی تا قسمتی خون از بینی وجود دارد و شما برای کنترل این خونریزی از یک گاز زیر بینی استفاده میکنید.۴۸ ساعت اول از دست زدن به بینی خودداری کرده بعد از ۴۸ تا۷۲ ساعت بسته به اینکه جراح  شما از تامپون استفاده می کند یا نه(من به هیچ عنوان از تامپون استفاده نمی کنم)برای خارج کردن تامپون میبایست نزد پزشک خود رفته و سپس با استفاده از سرم بینی اقدام به شستن بینی خواهید کرد.فین کردن تا سه هفته بعد از جراحی ممنوع است.

۵-نوشیدن الکل و مصرف سیگار

نوشیدن الکل و مصرف سیگار ۲ هفته قبل از جراحی و همچنین تا ۲ ماه بعد از جراحی ممنوع است بهتر است مصرف سیگار و همچنین قلیان و پیپ را تا ۶ ماه بعد از جراحی متوقف کنید.

مصرف قرص روآکوتان از ۳ ماه قبل و تا ۲ ماه بعد از جراحی بینی ممنوع است

۶-غذا خوردن

بعد از جراحی غذایی هایی را بخورید که نیاز به جویدن زیاد نداشته باشد و از ادویه استفاده نکنید .خوردن غذا سالم بعد از جراحی روند بهبودی شما را سرعت می بخشد.مراقب باشید در این دوره دو هفته نقاهت بعد از عمل چاق نشوید.

۷-اجتناب از پوشیدن تی شرت

بعد از جراحی سعی کنید از پیراهن های استفاده کنید که از جلو دکمه دارند زیرا برای تعویض نباید هیچ برخوردی با بینی شما داشته باشد

۸-نور مستقیم خورشید

تا زمانی که گچ روی بینی شماست قرار گرفتن در معرض نور مستقیم افتاب بسیار مضر است زیرا باعث عرق کردن صورت و شل شدن گچ بینی می شود تا زمانی که گچ روی بینی شماست سعی کنید در محیط خنک بمانید.

بعد از برداشتن گچ نیز از قرار گرفتن در معرض نور شدید بدون یک ضد آفتاب قوی خودداری کنید تا مانع تغییر رنگ پوست بینی شوید

۹- نتایج را با دیگران مقایسه نکنید

می دانید که همه ما به طور طبیعی با بینی های مختلف متولد شده ایم و هیچگاه دو بینی که جراحی شدن شبیه هم نمی شوند و شما نمی توانید بینی خود را صد در صد شبیه بازیگر و یا ستاره مورد نظرتان کنید.جراحی بینی هر فردمنحصر به خود اوست.یک جراحی بینی خوب ظاهر بینی شما را بهبود می بشد و با توجه به مساله تنفس سعی در متعادل کردن بینی شما با سایر اجزا صورتتان می کند.

۱۰-قضاوت در مورد ظاهر بینی

بهتر است اولین قضاوت ها در مورد ظاهر بینی خود را دست کم به ۸-۴ هفته بعد از جراحی موکول کنید. بینی به دلیل ورم زیاد در هفته های اول ممکن است بزرگ تر از حد معمول و زشت تر از بینی قبل به نظر برسد این موضوع نباید شما را نگران کند .بین ۳ تا ۶ ماه پس از عمل منتظر تغییرات خوب و مثبت بیشتری از شکل گیری بینی خود باشید.جمع بندی و نتیجه گیری نهایی از عمل سر یکسال انجام خواهد شد.

۱۱-عوارض بعد از عمل

جراحی بینی عوارض بسیار کمی دارد ,تهوع,خونریزی بسیار کم از بینی تا دو روز-سر درد-خستگی و خواب آلودگی_کوفتگی و کبودی_ورم اطراف بینی و کمی درد بعد از جراحی طبیعی است و پزشک شما برای رفع آنها غالبا داروهایی تجویز می کند.

ولی  بدانید تا مدتها بعد از جراحی باید به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید و تحت نظر باشید .

۱۲-کاهش کبودی ها

دستورالعمل پزشک خود برای رفع کبودی ها را دنبال کنید ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی از کمپرس سرد و بعد از آن تا رفع کامل کبودی ها از کمپرس گرم استفاده کنید.

 

توجه به تمام نکات بالا روند بهبودی شما را تسریع کرده و باعث می شود که این دوره را با راحتی بیشتر و آسودگی پشت سر بگذارید.امیدوارم این مطلب کمکی به دوستانی که می خواهند برای جراحی اقدام کنند را داشته باشد با تشکر از شما دکتر کسری ثابتی.

عمل دماغ